Wie ben ik.

Welkom op mijn motor site. Ik ben Jeroen en rijd in het ProCup 600 kampioenschap. Dit jaar (2017) wordt mijn 12de seizoen dat ik SuperCup/ProCup rijd. Daarnaast was ik voorheen instructeur voor The Race Academy, Vabene Racing School, Race Cracks en bij 2 The Experience.. Op deze site staan verslagen en foto's van mijn gereden wedstrijden en daarnaast ook van mijn leventje op het paddock. ;) Veel plezier.

Eerste dag op de R1

Written by Jeroen. Posted in Allerlei

Maandag 4 April was de eerste dag voor mij dit nieuwe seizoen. Tevens was het de eerste dag op de R1. Ik was redelijk zenuwachtig en het duurde dus best lang voordat ik in slaap viel. ‘s Ochtends boterhammetjes gesmeerd en de motor op de aanhanger gezet en op het gemak naar Assen gecruised. In Assen aangekomen gezocht naar Guls en Nico om bij hun te gaan staan. Motor opgebokt, bandenwarmers erom heen, benzine in de tank en inschrijven maar. Eerste sessie was pas over twee uur. Hmmm dat word lang wachten voordat ik eindelijk mag.

Eerste sessie. Ik ging de baan op en reed het eerste rondje rustig om goed te voelen hoe de motor zich gedraagt. De quickshifter doet het goed en toen ik op de veenslang aankwam ging ik eens het gas open trekken. AMMEHOELA wat een power zit er in dit ding. Niet normaal meer, hoe hard een 1000 loopt tov een 600. Ik remde voor de Ruskenhoek en dook erin. Hmm waarom voel ik geen asfalt? Oja, deze motor is een stuk groter dan de R6. De paar bochten erna schraapten ze alweer over het asfalt. Knipogende emoticon Na een rondje of 5 wilde ik opschakelen naar z’n 6 maar helaas ging dat niet meer. Mijn schakelstang zat los. In z’n 5 naar het paddock gereden en een nieuwe bout inclusief locktite erin gezet. Dat gaat mij niet nog een keer gebeuren Knipogende emoticon

11%20AA2-9992-502

De tweede sessie ging stukken beter dan de eerste. Ik voerde het tempo op en merkte dat ik de bochten in een te hoge versnelling nam. Opzich trekt de R1 dat wel, maar een versnelling lager geeft meer toeren en dus meer vermogen bocht uit. Hier heb ik opgelet en het ging steeds beter. Maar na een rondje of 6 kon ik niet meer schakelen. Nu was mijn schakel pedaal verdwenen. In de paddock aangekomen is dit snel opgelost door een tijdelijke bout hiervoor te gebruiken. Thuis ligt een reserve klaar Knipogende emoticon

11%20AA2-9436-371

De derde sessie ging de snelheid meer ophoog en Strubben en GT uitkomend kon ik het voorwiel niet op het asfalt houden. Leuk om te doen, leuk voor de foto’s, leuk voor de toeschouwers maar niet goed voor de rondetijden. Ik moet mijzelf aanleren om zo soepel mogelijk en met beide banden op de grond zo snel mogelijk op te trekken. Er kwam nog een probleem bij. Aangezien de snelheid veel hoger is waarmee ik op een bocht aankom, moet ik eerder en vooral harder remmen. Dat voelde ik wel aan mijn handen.

De vierde sessie viel mij op dat inhalen van de 600cc motoren een fluitje van een cent is geworden. Gewoon gas geven en je vliegt ze voorbij. Geinig hoor. Alleen remmen hun een 50m later. Iets om rekening mee te houden in een duel Knipogende emoticon

11%20AA2-9486-411

De vijfde en laatste sessie was ik helemaal in mijn element. Ik reed samen met een 600 en haalde hem in en hij mij weer in de bochten. Was een leuke strijd en goed om de verschillen te merken. Deze sessie zat ik in alle bochten in de juiste versnelling maar ging het voorwiel toch nog geregeld de lucht in. In de Strubben laat ik nog kostbare tijd liggen. Aan het eind van de sessie kreeg ik dat ook van de rijder op de 600 bevestigd: “In de Strubben zit je teveel te worstelen met je voorwiel, waardoor ik je makkelijk voorbij kwam.”

Al met al bevalt de R1 mij perfect. Qua zithouding voelt het veel lekkerder. Op het rechte stuk kan ik mij makkelijk achter het ruitje verschuilen, iets wat op de R6 ook wel ging. Maar ik heb nu ruimte over en zit niet achterop het zitje en met de helm tegen de kuipruit Knipogende emoticon In het sturen heb ik nog niet veel verschil gevoeld tussen de R1 en R6. De R1 stuurt wel zwaarder in als ik de Ramshoek inrijd. Maar de snelheid is daar ook iets hoger. Die verschillen ga ik tijdens een wedstrijd meer tegenkomen. Snelste rondetijd van de dag was 1:55 (oude Ruskenhoek). Ik ben er tevreden mee.

Trackback van jouw site.

Jeroen

Read more about Jeroen here

Laat een reactie achter

Copyright 2006 - 2017 Jeroen Tielen. Mail: Tyl@Tyl.nl