Wie ben ik.

Welkom op mijn motor site. Ik ben Jeroen en rijd in het ProCup 600 kampioenschap. Dit jaar (2017) wordt mijn 12de seizoen dat ik SuperCup/ProCup rijd. Daarnaast was ik voorheen instructeur voor The Race Academy, Vabene Racing School, Race Cracks en bij 2 The Experience.. Op deze site staan verslagen en foto's van mijn gereden wedstrijden en daarnaast ook van mijn leventje op het paddock. ;) Veel plezier.

CupRace 17 Augustus 2008 – Pole Position

Written by Jeroen. Posted in Verslagen

Zondag 17 augustus was het circus weer neergestreken op het TT circuit in Assen. Voor het eerst werd de wedstrijd op een zondag verreden aangezien er zaterdagavond een concert door Iron Maiden werd gegeven op het paddock.

De weersomstandigheden beloofden veel goeds. Buienradar geeft geen regen aan en de zon kwam ook al lekker door. De wind stond perfect voor snelle ronde tijden en ik zat helemaal in me ritme na twee dagen Spa 😉 Aangezien de vorige cuprace een beetje verregend was moest ik me kwalificeren in groep B.

IMG_0859_tnDe eerste kwalificatie voelde niet helemaal goed. Ik kwam bij de snelle bochten te wijd uit en de voorkant voelde erg hard aan waardoor het aanremmen van bochten ook niet lekker verliep. Het was de eerste sessie met de gereviseerde vering en de motor stond nog afgesteld voor Spa. Na de sessie gelijk aan Ruud gevraagd wat dit kon zijn. Iets minder ingaande demping was het advies. Terwijl ik hiermee bezig was kwam Melanie met de tijden aangelopen. Een 1:58. Ik was hier tevreden mee.

IMG_1311_tnDe tweede kwalificatie waren de problemen verholpen, de aanpassing had geholpen en wat stuurde de motor fijn. De achterband gaf me een mega vertrouwen in het uitkomen van elke bocht, waardoor ik steeds eerder en harder op het gas ging. De laptimer had ik aangezet en gaf steeds snelle ronde tijden neer. Ik begon op een 1:59 en met elke ronde werd die een seconde sneller. 1:58, 1:58, 1:57, 1:56 en daarna nog twee ronde 1:57. Bij binnenkomst voelde ik me helemaal in me element. Uiteindelijk dus een 1:56,270 gereden.

Deze tijd was goed voor Pole Position in groep B. Helaas net niet Groep A. Maar dat gaf niet, dit had ik nog nooit meegemaakt en misschien wel leuker dan achterin groep A rijden.

De pauze was erg lang (3 uur) maar we zijn hem goed doorgekomen. Pitbox genoot Martin (SuperCup 1000), een echte Italiaan, ging overheerlijke pasta voor ons maken. Hij was erg pittig maar wel super lekker. Dit gaf ons allen een energie boost 😉

IMG_1807_tn

Vlak voor de race kwamen er donker wolken aangedreven, ik deed nog even een zonnedansje en hoopte dat het nog een half uurtje droog zou blijven. Daarna moesten we opstellen in parc fermé om via de opwarm ronde aan te komen bij start finish. Dit keer was het makkelijk voor me te onthouden waar ik moest staan, helemaal links vooraan. 😉 Oké, goed onthouden dat ik niet bij 150 meter moet gaan remmen maar veel later aangezien ik nu minder hard aankom dan tijdens een vliegende ronde. Tevens doe ik al een tijdje starten zoals Iris ten Katen mij geleerd heeft, dus niet de toeren op 4000/5000 zetten en de koppeling laten schieten. Maar spelen met je gas en normaal wegrijden zoals je vroeger bij het stoplicht ook deed maar dan wel sneller 😉 De rode lampen gingen aan en 4 seconde later weer uit. Ik kwam snel weg en gaf vol gas in 1. Ik voelde de voorkant lichter worden maar ik moest  IMG_1814_tnen zou als eerste door de eerste bocht komen, dus ik ging liggen op de tank om de voorkant zwaarder te maken en schakelde door naar 2. Ik zag nog steeds niemand langs me heen komen. Damn, wat een wereld start, hup naar 3 en daarna 4. Bij 75 meter voor de bocht terug naar 3 en ietsjes remmen en vol de eerste bocht in. Yeah, ik lag nog steeds op de eerste positie. Dit heb ik de hele ronde vol kunnen houden. Bij de GT bocht kwam er iemand mij voorbij maar did heb ik bij de volgende bocht er gelijk weer uitgeremd. Ik was gebrand op die podium plaats. En wilde alles op alles zetten om er ook daadwerkelijk eens komen te staan. Aangekomen bij Mandeveen Duikersloot werden de regen vlaggen gezwaaid. Aangezien de racebanden regen niet echt leuk vinden moesten we hier rustig aan doen. Tijdens mijn training op Spa had ik al enkele ronden op racebanden in de regen gereden dus ik wist wat ze konden. De motor proberen zo recht mogelijk te houden maar wel zo snel en vloeiend mogelijk rijden. Na start finish was de baan nog droog en daar kon ik weer gas geven. Ik had al een redelijk gat geslagen met nummer twee. Toen ik weer aankwam bij het natte gedeelte van de baan, brak mijn achterwiel uit. Ik stuurde helemaal tegen en gleed/slide richting de grindbak. Gelukkig kon ik de motor rechtop houden en kwam tot stilstand op de curbstones. Dat was kantje boord, maar ik lag nog wel eerste. Dus snel het gas erop en de race vervolgen. Na zo’n 3 regen ronde gereden te hebben, en vele mannen zien staan in de grindbak was de baan opgedroogd. Helaas was Andy Dekker me voorbij gekomen en later nog iemand. Ik lag dus derde en er waren nog 3 ronde te gaan. Tot in de laatste ronde lag ik derde, en stiekem zag ik mezelf al champagne spuiten op het podium. Maar deze droom bleef een droom, want ik werd eruit geremd door twee motoren tegerlijkertijd op einde Veenslang. Ik moest en zou ze er uitremmen in de GT. Dus de Ramshoek nam ik ontzettend hard, ik kwam weer naast de twee (welke duidelijk ook aan het strijden waren voor plek 3) en wilde ze eruit remmen voor de GT, dit lukte maar aangezien mijn snelheid zo laag was geworden kwamen de andere rijders veel sneller eruit en was mijn 5de plaats een feit.

Al met al een super ervaring waar ik ontzettend van genoten heb. Helaas was de uitslag iets minder maar ooit kom ik op het podium.

PepperByte bedankt. Maple Leaf Racing Pictures bedankt voor de foto’s.

Melanie bedankt voor de hulp. Ruud bedankt voor de technische ondersteuning. Team-FR bedankt voor weer een geslaagde CupRace.

IMG_1819_tn

Trackback van jouw site.

Jeroen

Read more about Jeroen here

Laat een reactie achter

Copyright 2006 - 2017 Jeroen Tielen. Mail: Tyl@Tyl.nl