Wie ben ik.

Welkom op mijn motor site. Ik ben Jeroen en rijd in het ProCup 600 kampioenschap. Dit jaar (2017) wordt mijn 12de seizoen dat ik SuperCup/ProCup rijd. Daarnaast was ik voorheen instructeur voor The Race Academy, Vabene Racing School, Race Cracks en bij 2 The Experience.. Op deze site staan verslagen en foto's van mijn gereden wedstrijden en daarnaast ook van mijn leventje op het paddock. ;) Veel plezier.

500Km van Assen 2013

Written by Jeroen. Posted in Verslagen

Afgelopen zaterdag 6 Juli stond de jaarlijke 500km van Assen op het programma. Dit houd in 111 rondjes rijden en rijders/motoren wissels. En dat natuurlijk zo snel mogelijk. Tactisch rijden en een plan van te voren uitstippelen is erg belangrijk hiervoor. Ons plannetje was redelijk simpel. We zouden stints van 20 minuten rijden. “Ons”, is in dit geval: Oscar Verkooij, Michiel Boelens en ik. Daarnaast hadden we Jeroen van der Hoeven als teamcaptain. Hij staat langs de pitmuur en bepaald wanneer er naar binnen gegaan moet worden. Wij hadden ons ingeschreven als “team Slakkie Racing.”

Voorafgaand aan de wedstrijd was er 2 uur kwalificatie tijd. Onderling hadden we afgesproken dat wie de snelste tijd reed in de kwalificatie die zou de ”Le Mans Start” doen. Wat deze start precies is kom ik straks op terug.

Tijdens de kwalificaties hebben we de transponder wissels geoefend. Aangezien we alle drie op onze eigen motor rijden moeten we tijdens de wissel ook de transponder wisselen. Hiervoor moeten beide motoren uitstaan. En de nieuwe rijder mag pas starten als de transponder vast zit op zijn motor. De wissels liep erg goed en snel. Totale pittijd lag tussen 26 en 35 seconden (inrijden pitstraat, wissel en uitrijden). Ik reed een tijd van 1:52,2. Oscar een 1:53,2 en Michiel een 1:58,1. Hmm dat betekend dan ik de start mag doen. Vanaf de 36ste plaats (van de 41).

738333_589694307717541_2090450640_o

Oke de “Le Mans Start”. Dit houd in dat op kwalificatie volgorde alle motor langs de rechterkant van de baan worden gezet. Onder een hoek van 45 graden met de neus naar start/finish gericht. Achter de motor staat een helper die de motor vast houd. De motoren mag niet gestart zijn. De rijder staat aan de overkant van de baan. En zodra de vlag gezwaaid wordt rennen de rijders naar de motor, starten hem en rijden weg.

Hier een filmpje van de start, ik ben diegene die achteraan als eerste rent en wegrijd.

Toen de vlag gezwaaid werd rende ik de longen uit mijn lijf naar de motor, sprong erop, startte hem en reed weg. Had een stukje een lege baan dus kon al lekker wat mensen inhalen. Maar vooraan kwam ik in het gedrang. Toch al aardig wat mensen ingehaald. Maar we hebben 111 ronden te gaan. Dus dat werd door de snellere rijders vanzelf weer recht gezet. Na 20 minuten kwam ik binnen en ging Oscar van start, welke naar 20 minuten afgelost word door Michiel. Zo ging het nog 1 sessie door en toen moest Michiel een stint overslaan vanwege koeling problemen met de motor. Oscar en ik loste elkaar af en dat was wel een aanslag op mijn conditie. (welke conditie ;)) Maar we hebben het volgehouden en Michiel kon weer mee rijden in de laatste 3 stints. Met nog 16 ronden te gaan ging ik de baan op. Oscar en ik besloten om de 16 ronden op te splitsen zodat Oscar de race uit kon rijden. We kwamen als 27ste over de finish.

Transponder wissel:

13 AQ2-7490-07513 AQ2-7491-076

13 AQ2-7492-07713 AQ2-7493-078

Tijdens de race hadden we als snelste pittijd, 26 seconden. Wat ook gelijk de snelste tijd van iedereen was. Doen we toch iets goed 😉

Het was een leuke maar ook zware dag. Iedereen bedankt voor de support en gezelligheid.

Klik hier voor alle foto’s.

Labels:, , , , ,

Trackback van jouw site.

Jeroen

Read more about Jeroen here

Reacties (2)

  • Antal

    |

    Een echte endurance rijder, veel te vroeg weg bij de start 🙂

    Leuk en bewonderenswaardig resultaat, zeker gezien het zonnige weer!!

    Beantwoord

    • Jeroen Tielen

      |

      Haha inderdaad. Lekker snel starten en dan dus niet te lang kunnen volhouden 😉 Was beter geweest om paar seconden per ronde te laten liggen en dus langer kunnen volhouden.

      Beantwoord

Laat een reactie achter

Copyright 2006 - 2017 Jeroen Tielen. Mail: Tyl@Tyl.nl